ANAKLAUT

Monday 9 September 2013

Cara Menyediakan Pasu untuk Bonsai:


  1.Letakan jaring plastik di lubang saliran yang dikatkan dengan beberapa wayar tembaga
  (Gambar 1)

  2.tutup asas pasu dengan lapisan batu-batu kecil untuk ruang saliran  yang baik.
 (Gambar 2)

  3.Gunakan campuran tanah yang disediakan sebagai lapisan kedua, di mana pokok akan ditanam




.
 (Gambar 3)

 Daun kuning:
      Adenium tumbuhan berair adalah tumbuhan penyelenggaraan yang rendah, tetapi masalah tertentu boleh menyebabkan kuning daun .Kuning  daun berlaku kerana kekurangan cahaya, Lebih air dan pemakanan yang tidak mencukupi.

Kekurangan cahaya:


     Biasanya Adenium memerlukan cahaya matahari penuh di seluruh cahaya matahari sepanjang siang Cahaya yang tidak mencukupi dedaunan boleh bertukar menjadi kuning
   Seperti tumbuhan berair lain Adenium mengalami lebih air.Jika lebih air terus daun akan bertukar warna kuning dan tumbuhan boleh mati ..Punca membawa kepada penyakit akar reput dan boleh stress   apabila berair, tetapi membiarkan tanah kering sebelum menyiram semula.Air tanah sahaja dan tidak basah daun dan caudex.

Pemakanan yang tidak mencukupi:

   Pemakanan yang tidak mencukupi boleh menyebabkan daun Adenium bertukar menjadi kuning dan akhirnya mati .Pebajaan mingguan dengan baja cecair yang seimbang untuk menggalakkan pertumbuhan daun.

Bahaya pada kesihatan:
   Semua bahagian Adeniums toksik dengan getah dan akar digunakan sebagai racun dalam memburu di Africa. Jadi menggunakan sarung tangan  apabila anda membuat pemangkasan akar dan cabang dan membasuh tangan anda dengan betul.

kompos:

    Nutrien baja organik yang kaya dan conditioner.Compost tanah boleh bercampur secara langsung ke dalam tanah dan ia akan meningkatkan struktur fizikal tanah dan memperkayakan tanah dengan organisma mikro dan meningkatkan air memegang kapasiti . meningkatkan  percambahan, pertumbuhan tumbuhan dan ia menyediakan medium.Compost yang  banyak  boleh meningkatkan memusnahkan patogen, benih dan tumbuh-tumbuhan yang tidak diingini.

posting sebelumnya.
http://hisamihalidi.blogspot.com/2013/09/teknik-pembiakan-adenium-bud-cantuman.html


No comments:

Post a Comment