Posted on March 4, 2012 by utuhlingkun
Sudah
seminggu berlalu, mujurlah tidak ada apa-apa kejadian yang tak diingini berlaku
di Bendang DO. Pun begitu, keluarga Banjar yang berada di situ masih curiga
kerana maklum sajalah janji komunis tak boleh dipercaya. Dalam diam, kerabat
PKM sudah membina sebuah markas kecil kira-kira satu kilometer dari Bendang DO
dengan tujuan mengawasi dan berkempen kononya tak siapa pun yang boleh
memerdekakan Tanah Melayu selain dari PKM.
Ramai
jugalah orang Melayu dan Banjar yang mula terpengaruh diresapi dakyah komunis
hingga ada yang sanggup menyertai kumpulan bersenjata, manakala yang penakut
atau berani-berani lalat pula memadailah sekadar menjadi mata dan telinga
mereka.
Markas
PKM di Bendang DO tak mendapat sambutan langsung. Perjuangan apa gerangan kalau
caranya lebih teruk dari pemerintahan Jepun. Begitulah agaknya tanggapan warga
Banjar seluruh Bendang DO – geram benar gamaknya.
Ketua
komunis di markas besar Sungai Tungko mula gelisah kerana kempen merekadipahawai (dipandang
sepi) oleh warga Banjar di Bendang DO yang masih keras hati. Akhirnya
gerombolan PKM terpaksa membuat percaturan lain…menimbulkan masalah saban hari;
tak cukup dengan makanan, harta benda orang kampung dirampas, tanamantakundangsai (musnah)
diinjak dilenyek. Namun tidak juga membawa hasil yang diharapkan malah semakin
menambah barau (marak) api kemarahan warga Banjar.
Ah Pau,
Ah Boon dan Ah Jang orang kuat komunis mengeluarkan perintah dan amaran
terakhir; kalau tak sanggup melihat Bendang DO menjadi padang halilintar, dalam
masa seminggu warga Banjar diarah mengumpulkan kaum perempuan yang masih muda,
tak kiralah anak dara atau isteri orang. Sudah lama benar gerangan si kulup ini
menagih kaum perempuan, dan kalau itulah caranya, bagaimana gerangan dapat
menentang British kelak!
Begitulah,
satu perintah, satu tagihan, yang menyusahkan warga Banjar Bendang DO. Ke mana
hendak mengadu kerana dalam keadaan darurat begini, Penghulu tak ada, Ketua
Kampung pun tak ada. Bagaimana ye!
Haji
Bakri, Banjar dari suku kaum Rantau baandah (berhijrah)
dari Kalimantan ke Sapat, Sumatera. Dari Sapat berhijrah pula ke Batu Pahat,
Johor, dan bertemu jodoh di sana.
Isteri
tua bangaran (bernama) Patmah
binti Hj Hassan dan dikurniakan dua orang anak – Zainab dan Abdul Majid. Isteri
muda bernama Samiah binti Hj Abdul Jalil dan dikurniakan tiga orang anak –
Abdul Kadir, Abdul Hamid dan Siti Sarah.
Hj Abdul Kadir anak
lelaki Hj Bakri dengan isteri muda memakai menggayakan jubah peninggalan arwah
bapanya
Haji
Bakri lemah lembut orangnya, sentiasa merendah diri matan (hinggakan)
tak ramai yang tahu tentang ketinggian ilmunya – dunia dan akhirat. Setelah
mendengar khabar tentang warga Banjar ramai menetap di Sungai Manik, beliau
berhijrah ke sini sebelum Jepun memerintah Malaya. Dialah yang banyak mengajar
agama dan membetulkan akidah warga Banjar di Sungai Manik. Lantaran itu dia
diberi gelaran Patuan Guru (Tuan Guru)
“Amun
sawat batagihan ka bibinian pulang matan talalo-lalo banar am bubuhan si haram
jadah nia,” ujar hidin hudah bamula pina garigitan.
“Cakada lain parang bungkol pang satronya si
haram jadah ai”. Garunum hidin pina habang miar hudah muha tanda barau.
“Tak
ada lain melainkan parang bungkol lawannya si haram jadah ni,” bebel Tuan
Guru yang sudah habang miar (merah padam) muka kerana marah.
Tuan
Guru Haji Bakri membuat pakatan sulit dengan warga Banjar Bendang DO yang
bersetuju untuk menentang komunis.
Sebagai
permulaan, lapan orang bibinian (perempuan) berjaya dikumpulkan, tapi kemudiannya hanya
lima orang yang setuju, itu pun setelah jenuh memujuk. Memang benar pun, siapa
yang rigi (sudi) dijadikan hulun (hamba)
sex kepada pengganas komunis yang tak tau bahasa tu.
“Cakada
nang kami bungol manjulung budas kanu bubuhan ninto kakanakan barataan ai, agar
umpan satumat banarai,” ujar Patuan Guru Hj Bakri manahapi.
“Bukan
kami bodoh manjulung (menghulur) budas (bulat-bulat)
warga yang masih sunti melainkan ada helah, untuk dibuat umpan sementara” Tuan
Guru manahapi (memberi kepastian).
Tempoh
yang diberikan PKM hanya tinggal tiga hari saja lagi. Warga Banjar papasingnya(masing-masing)
sibuk mangilir (mengasah) parang bungkol yang beranika gelaran. Tajamnya
si Kandal Larap boleh dijadikan pisau cukur untuk membotakkan kepala. Ketika
itulah dapat dilihat pelbagai ilmu dan amalan orang Banjar. Ada yang berendam
semalaman dalam perigi buruk, ada yang berwirid siang malam tanpa henti,
mandi buluh dan bermacam lagi petua. Betapa tidak, perjuangan antara hidup dan
mati bukan boleh diambil mudah.
Rumah
Tuan Guru Hj Bakri bersebelahan surau Parit 8, malaran (boleh tahan) jugaganalnya (besarnya).
Diperbuat dari kayu harat (baik) zaman
British – kukuh dan padu. Dalam rumah itulah warga Banjar mengatur strategi
untuk berdepan dengan pengganas komunis. Carirapan (berkilau-kilauan)
mata parang bungkol pesaka padatuan (moyang)
yang dibawa dari kampung halaman di negeri Banjar, dan kebanyakannya sudah
pernah dibasahi darah tentera Belanda. Memang sudah terbukti kehebatan
parang-parang tersebut ketika digunakan memerangi penjajah di Kalimantan dulu.
Pada masa itulahtaungkai (terkeluar) nama atau gelaran yang tak pernah didengar
sebelumnya.
Ketika itu,
Tuan Guru Haji Bakri tak ada anak lelaki dewasa di Sungai Manik, yang ada hanya
seorang cucu lelaki yang masih remaja berusia awal 20an. Acil, nama cucu
kesayangannya. Macalnya (nakalnya) boleh tahan juga, tak jauh bezanya dengan
anak-anak hari ini. Marga (disebabkan) kenakalan itulah, Tuan Guru Haji Bakri
segera menurunkan ilmu kepada cucunya. Maka semakin bertambahlah kejaguhan si
teruna ini.
“Nah,
buat genggaman mu,” Tuan Guru Haji Bakri menghulur parang bungkol si “Mandam
Layu” kepada cucunya. Fuh, cantik sungguh; hulunya diukir dari akar haur (buluh)
betung, rumbai perca kain merah di hujung menambah keampuhann bila dipandang.
Apa lagi, lihum bapair (senyum meleret) si Utoh Acil menerimanya.
Ranai
guraknyap (sunyi sepi) seluruh Bendang DO kerana setiap buah rumah
telah dikosongkan, penghuninya berpindah ke ruamah Tuan Guru – markas warga
Banjar di Parit 8.
“Mudahanai
kita barataan dilindungi Allah ……..Allahuakbar,” ujar Patuan Guru Hj.Bakri
wayah malapasakan bubuhan Banjar nang mamulae bagarak tangah malam cagar
mamaraki markas PKM di muhara Bandang DO.
“Mudah-mudahan
kita semua dilindungi Allah…Allahuakbar” ujar Tuan Guru Haji Bakri ketika
melepaskan warga Banjar memulakan gerak menghampiri markas PKM di muara
Bendang DO tengah malam itu.
Mereka
bergerak persis Ninja. Yang masih tinggal bersama Tuan Guru ialah Emoh, Acil,
Sukri, Sabran, Ali dan Amat Tuban. Tak ikut serta bukan bererti penakut tapi
ada rencana dan perkiraan tersendiri
Pagi Sanayan (Isnin),
dengan terbitnya matahari di ufuk timur, maka sampailah sudah saat dan
ketikanya warga Banjar di Bendang DO membuat perhitungan dengan gerombolan
haram jadah - tentera PKM.
Sasain (semakin) cariningan (bercahaya)
wajah 8 orang perempuan Banjar yang sudahditatapi (disolek)
dan dibingkingi (didandan). Fuh rasa tak dapat lagi mamadahakan(menceritakan),
rambang mata sekiranya disuruh memilih tunggal ikungan (satu
persatu).
Wajah perempuan yang
mulanya takurisit katakutanan (kecut ketakutan)
mula nampakhabang (merah), dan juga garang! Membara sungguh nampaknya kerana
baru saja diminumkan air garangsang (jampi)
Tuan Guru. Mudahlah nanti kalau tak ada yang lemah semangat atau lamah
buluan (gementar) bila berdepan musuh. Atau kalau ada yang
tak tahan melihat darah mangarabuak (membuak-buak) di medan pertempuran.
Mak ooii, kabubungasan (cantik
sungguh) tiga orang anak dara ni…milik siapalah gerangan!
Emoh, Acil dan Sabran
baru saja didandan manyalumur (menyamar) jadi bibinian(perempuan).
Hebat juga hasil tatapan (solekan) warga
perempuan Banjar di Bendang DO, mungkin juga boleh mengalahkan ‘mak nyah’
yang terkedek-kedek. Tapi mereka perlu berhati-hati jangan sampai terselak landau (betis),
nanti kelihatan pula bulu kaki hirang(hitam)
lebat…pecahlah tembelang.
Kira-kira jam 9.00 pagi, bajurut (berduyun-duyun)
‘perempuan’ Banjar tersebut berjalan sebaris meghala ke markas PKM di muara
Bendang DO, didahului oleh Ali dan Amat Tuban sebagai wakil penyerahan. Mereka
berdua ditangati (dilarang) membawa
sebarang senjata. Tapi, orang Banjar tak kan sanggup meninggalkan senjata
apatah lagi bila menghala ke medan juang. Lading balati (pisau
belati) setajam pisau cukur sudah lama tersisip di pinggang masing-masing. Cuma
baju saja yang membuatnya tak dapat dilihat dengan mata kasar.
Gerombolan komunis di
markas Bendang DO terbahak-bahak ketawa, macam tak sabar lagi mahadangi (menanti) lebih-lebih
lagi tiga orang kepala komunis bernama Ah Boon, Ah Pau dan Ah Jang
“Syok mau mali hooo….”
Asa lilihan (rasa
gelihati) pun ada melihat tiga orang “anak dara” yang berjalan paling belakang
kerana masing-masing bakalumbunan (berselubung) dengan tapih (kain). Umai(mak
oi) panyupannya (pemalunya)…malu apa gerangan kalau tangan menggenggam
erat hulu parang bungkol si “Kandal Larap”, si “Mandam Layu” dan si “Tungkih
Kiwang”. Rasa kekok melangkah kerana tak biasa berjalan memakai kain bairitan (meleret
labuh) begitu. Kesiannya…
Patuan Guru Hj.Bakri nang
tatinggal manyaurangan matan kada sing bunyian lagi, tasbih bilang kada sing
lapasan ditangan, aur bawirid pang kada sing mandakan di atas surau. Kakanakan
nang halui-halui ginai cakada nang waninya mamaraki.
Tuan Guru Hj Bakri yang
tinggal seorang diri tidak bersuara lagi, tasbih di tangan langsung tak
dilepaskan, berwirid kada sing mandakan (tanpa henti) di dalam surau.
Kanak-kanak yang masih kecil pun tak berani menghampiri.
Jam 10, deretan “perempuan” tiba di hadapan markas PKM di muara
Bendang DO. Lantas si Amat Tuban dan Ali menyerahkan mereka kepada ketua
komunis.
Semakin kuat gelak
ketawa mereka, gembira tak terperi ibarat bulan jatuh kaasuhan (ke
riba). Tak disangka warga Banjar seluruh Bendang DO yang kononnya berani
menentang Bintang Tiga hanya omong kosong. Riuh rendah markas dengan dialog
Cina, mengumpat agaknya. Benar-benar celaka 13!
“Hei tepilah…lu sana”
salah seorang kepala komunis mahingkau (menengking)
sambil menolak kasar si Ali dan Amat Tuban. Tiga orang kepala komunis terus
memeriksa dari depan ke belakang, menyelak salungkui (selubung)
satu persatu. Rambang mata. Yang lainnya turut sama barumbung (berkerumun)
tak ubah seperti macan (harimau) yang laparkan daging manusia. Akhirnya nyanyat (gian)
hingga tak terjaga lagi markas taktikal.
Sampai kegiliran diyang (gelaran
anak dara Banjar) bungas (cantik) yang kelima, si Ah Boon kepala komunis…
“Ai yaaa…manyak cantik lo ha…”
Jarigi bamula pina marayap kapingin manjapaie pangawak urang. Babaya maragap
handak mancium…
“Ai yaaa, manyak cantik
lo ha…” jarigi (jari) mula hendak merayap kerana kapingin(teringin)
benar manjapaie (menyentuh). Babaya (baru)
hendak maragap (memeluk) untuk mencium…
“Bangsat, seteru babi
haram jadahhh…Allahuakbarrr!!!” hingkau (tengking)
si Emoh sing hangkuian (dengan kuat).
“Nah ambil habuan engkau sangkala.”
Labukkk….si Kandal Larap
hinggap ke sasaran tanda patuh kepada tuannya. Mandabuk kepala si haram jadah
jatuh ke tanah bercerai dengan badan, manggalaguak (membuak)
darah dalam jantung membasahi bumi Sungai Manik. Acil menerkam si Ah Jang yang
sedang tergamam.
Labukkk…mata parang si Mandam Layu hinggap, layu dan longlai
leher si Ah Jang terkena libasan parang bungkol si Mandam Layu. Sebiji lagi
kepala ketua komunis gugur ke bumi.
Bukkk…timpasan (tetakan)
diayun oleh Sabran. Ternyata benar si Tungkih Kiwang tak pernah ingkar kepada
tuannya – putus dua badan si Ah Pau. Tungkih Kiwang magun(masih)
belum puas – memenggal puluhan gulo (leher)
musuh. Pagat basadinan (putus serta merta), humbalingan (bergelimpangan)
kepala komunis di halaman markas PKM Bintang Tiga.
Bubuhan (warga)
Banjar Bendang DO yang sudah setengah malam basungkup(bersembunyi)
dalam parit tak berair bingkas bak cendawan busut, manyasah (mengejar)
anak buah Bintang Tiga yang sedang dalam kapipiyangan (kebingungan).
“Allahuakbarrr!!!” babaya (sebaik
saja) taparak (menghampiri) musuh yang rahat(sedang) bakatumbahan (lintang
pukang), mereka terus melibaskan parang. Belum sempat mengangkat senapang,
tubuh mereka sudah dihinggapi parang bungkol. Fuh, macam menebang gadang (batang)
pisang.
34 orang orang anggota
PKM taampar (terdampar) di tangan Banjar Bendang DO. Darah merah
membasahi bumi, mayat galing-galingan (bergelimpangan), senjata musuhhumbalingan (bertaburan). Mandakannya (mujurlah)
tak seorang pun warga Banjar yang terkorban atau tercedera, cuma baju dan
seluar mereka saja yang merah kacuratan(terkena
percikan) darah musuh.
Bangsal komunis diselongkar. Ceh, yang ada cuma seguni beras dan
perkakas memasak. Tanpa banyak bicara, Acil memikul guni beras untuk dibawa
balik.
Namun, tak sepucuk pun
senjata raifel MK5 yang hambur tauran (bertaburan) diambil. Tak teringin langsung,
tak berkenan atau tak tau menggunakan makanya dibiarkan begitu saja. Mangararau (merah menyala) mandah (terbakar) markas kecil PKM di muara
Bendang DO disalukut (dibakar). Dengan itu berbalaslah sudah kematian arwah si
Utoh Putih.
Berkubang sakan warga
Banjar membersihkan awak (badan) dalam parit
besar di hadapan rumah Tuan Guru Hj Bakri. “Sudahlah” hahalulung (terpekik
terlolong) pakcik Sukri – yang tak turut serta dalam pertarungan – memanggil
mereka naik.
Azan di surau menandakan
masuknya waktu Zohor. Selepas meunaikan solat dan makan tengahari, para
pejuang Banjar merebahkan badan kepenatan, memenuhi anjung, pelantar,
serambi dan surau kecuali Acil, Emoh dan Sabran. Mereka bertiga menceritakan
perlaksanaan rancangan yang sarabanya (serba
serbinya) berjalan lancar.
Lihum bapair (meleret senyuman) Tuan Guru Haji Bakri mendengarnya.
Markas besar PKM di Sungai Tungko gempar (gigir) seperti (ilah)
anak ayam kehilangan ibu. Kekalahan yang tidak diduga – tiga orang pegawai
mereka terkorban – bak tikaman duri berbisa dalam sejarah perjuangan PKM di
Hilir Perak. Sementara menanti(pahadangan) ketibaan pegawai lain, tak seorang pun anggota komunis
yang berani menunjukkan muka di Bendang DO.
Lain pula kisahnya dengan warga Banjar yang berhimpun di rumah
Tuan Guru. Lelaki dan perempuan sibuk (auran) menggunting kain bakal dibuat
wafak Selindang Merah.
Tuan Guru Hj Bakri sudah mendapat firasat: pertumpahan darah di
muara Bendang DO tak kan berakhir (tuntung)
begitu saja.
Warga Banjara seluruh Sungai Manik harus membuat persediaan awal
untuk menghadapai peperangan terbuka, dan mungkin berpanjangan. Peperangan
seterusnya bukan saja tertumpu kepada penentangan terhadap PKM, tapi melibatkan
sengketa kaum dan agama. Kalau sudah begitu kehendaknya, terpaksalah diteruskan
juga. Alang-alang bermandi darah biarlah sampai ketitisan terakhir.
Mentang-mentang (mantangan)
sudah dapat (taulihi) ketua baru yang datang dari pangkalan PKM di Sungai Galah,
Tanjung Tualang, pengganas komunis di Sungai Tungko makin
mengganas (mambala-bala) membalas dendam gamaknya. Setiap
kampung berhampiran (bapaparakan) Sungai Tungko habis
diganggu (diudaki), harta benda di ambil, anak dara dan isteri orang
sudah tak berkira lagi. Siapa yang berani melawan alamat tersungkur (tajalungkup)
jadi sasaran peluru raifel MK5. Anak kecil yang masih dalam buaian (dipukongan)
pun turut jadi korban, tanpa rasa belas kasihan. Tak cukup dengan
perlakuan begitu, surau pula hangus dibakar.
Pejuang kemerdekaan tahi palat lah kalau begini!
“Hampai am hudah saat wan kutikanya warga ku barataan ai…… Karana
Allah wan Rasulnya…….diaku istiharakan Fisabilullah…… Allahuakbarrr!” Siwara
Patuan Guru Hj Bakri batakbir saling hangkuian.
“Sampailah sudah saat dan ketikanya wahai wargaku semua, demi
Allah dan Rasulnya, aku isytiharkan Fisabilullah…Allahuakbar!” suara Tuan Guru
Haji Bakri bertakbir dengan lantang.
“Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar!!!” warga Banjar menyahut
seruan.
Setelah mendengar berita tentang tertewasnya
gerombolan komunis di muara Bendang DO, keluarga Melayu yang menghuni
perkampungan di pinggir Sungai Perak pula yang dijadikan mangsa PKM. Puluhan
warga Melayu datang menemui Tuan Guru Hj Bakri meminta ilmu peperangan.
Walaupun hanya diberi minum air jampi, itupun sudah cukup untuk meyakinkan
orang Melayu yang berjanji untuk sama-sama menyerang PKM di Sungai Tungko.
Sementara itu, warga Banjar pula sebulat suara melantik Acil,
cucu Tuan Guru sebagai Khalifah Fisabilullah – walaupun masih muda tapi ilmu
sudah penuh di dada.
“Dangar, dangar barataan……….isuk imbah subuh kita bagarak
manyarang markas si haram jadah di Sungai Tungko…….Allahuakbar!!!,” ujar si
Acil mahabarakan.
“Dengar, dengar semuanya, esok selepas Subuh kita bergerak
menyerang markas si haram jadah di Sungai Tungko…Allahuakbar!!!” ujar si Acil
memberi taklimat.
Hari masih lagi (magunai) kelam (tatarauan),
selepas solat Subuh dan bersarapan (makanpupuluran) seadanya,
warga Banjar yang bakal pergi menyerang markas PKM masing-masing
menyarung pakaian serba putih, selindang merah melilit badan, tanjak (laung) di
kepala juga berwarna merah, parang bungkol bergemerlapan. Waduh, melihat
pakain begitu pun sudah boleh menimbulkan kegerunan, itu belum lagi berhadapan
– meremang (mamburinjing) bulu roma. Sebaik saja selesai bacaan
doa oleh Tuan Guru, mereka terus menuju Sungai Tungko.
Tak siapa dapat menduga, rupanya gerombolan PKM sudah sedia
menanti ketibaan warga Banjar – seperti sudah dijanjikan. Laras raifel MK5
sedia tertatang, jari melekat di pemetik senapang, dan sebentar lagi bakal
berterbanganlah peluru.
Di surau Parit 8, Tuan Guru Haji Bakri terus berzikir tanpa
henti. Hanya Pakcik Sukri yang ulang alik ke rumah mengawasi anak isteri warga
Banjar yang ditinggalkan demi Fisabilullah.
“Fisabilullah…Lailahaillallah…Allahuakbar!!!” jerit si Acil
sebagai Khalifah perang memberi isyarat bermulanya peperangan.
“Lailahaillallah…” bergema suara warga Banjar berkalimah tanpa
henti.
Selepas itu, kalingungan (bunyi
peluru berterbangan), macam air hujan rancaknya peluru meninggalkan
muncung (palumpong) senapang. Gerombolan PKM tercengang kahairanan kerana tak
seorang pun warga Banjar yang dihinggapi peluru. Tanpa
disedari, pejuang Banjar hanya sedepa (sajangkauan) di
depan mata. Galabukan (ekspresi bunyi) mata parang bungkol menetak (manimpas) pantas (ancap),
menghayun sekehendak hati. Senjata api yang dimegahkan (diungahakan) oleh
komunis nyata tidak bermakna lagi. Akhirnya dibuat penangkis
tetakan pejuang Banjar.
Si Kandal Larap dan adik beradik parang bungkol lainnya ketawa
riang bermandikan darah. Cair (lanah) markas
besar PKM Sungai Tungko dihancurkan (diaburakan) warga
Banjar Bendang DO. Baju dan seluar masing-masing basah kuyup, hinggakan boleh
diperah kerana dibasahi darah pengganas komunis.
“Allahuakbarrrr…” takbir si Acil khalifah parang bungkol meminta
warga Banjar berhenti (bamandak).
Bergelimpangan mayat, merah bumi Sungai Tungko dibasahi darah. Namun, lima
orang ketua PKM terlepas lari (talapas bukahan) meninggalkan
medan peperanagan.
Lari (bukah) bukan sebarang
lari. PKM yang pendendam dan kental (kandal) dalam
perjuangan tak akan membiarkan begitu saja.
Belum sampai seminggu selepas pertempuran di Sungai Tungko,
berduyun-duyun(barara) ahli PKM datang dari setiap penjuru (pinjung) pos
PKM di daerah Hilir Perak menghala ke Sungai Manik.
Pertemuan kali kedua lebih hebat lagi. Bukan setakat raifel MK5
saja yang mereka gunakan, bertimbun (batuyuk) Bren
Gun dan berpeti-peti banyaknya bom tangan yang seperti buah jambu
batu (karatukul). Namun, tak sedikit pun dapat melunturkan (manuhurakan) semangat
juang warga Banjar Sungai Manik. Selain parang bungkol, kalimah
“Lailahaillallah…Allahuakbar” itulah yang dipegang (dipingkuti) sebagai
senjata utama warga kita.
Peperangan seterusnya tak dapat ditamatkan (dituntungakan) dalam
sehari seperti sebelumnya. Sudah jadi syarat ilmu Tuan Guru Haji Bakri, walau
musuh sedang mengamuk sekalipun, bila sampai masanya untuk berhenti, maka
terpaksalah dihentikan…siapa yang berani melanggar syarat akan menerima padah.
Acil, khalifah parang bungkol Sungai Manik baru saja melaungkan
kalimah “Allahuakbar” sebagai isyarat menghentikan peperangan untuk hari itu.
Seperti biasa, para pejuang Sabilullah berkumpul untuk mengira dan
mengenal-pasti setiap orang, manalah tahu kalau-kalau ada yang gugur, atau ada
lagi yang masih meneruskan pertempuran.
Pernah terjadi seorang warga Banjar tak ada dalam perhimpunan.
Melihat ketiadaan adiknya, si abang melanggar pantang larang dengan berpatah
balik mengejar musuh dengan geram. Akhirnya abang dan adik hilang dan tak
muncul lagi.
13 Responses to Perang Sungai Manik (6)
salam… agak2 peristiwa ni berlaku sekitar tahun berapa ?
2.
admin says:
Selepas Jepun menyerah kalah pada 15 Ogos 1945, dan sebelum
ketibaan tentera British beberapa minggu kemudian, tentera Bintang Tiga
mengambil kesempatan mengisi kekosongan.
Perang di Sungai Manik, sama juga dengan di Muar dan Batu Pahat
dipimpin oleh suku kaum Banjar. Kalau dikaji, nescaya ada persamaan ‘ilmu’ dan
senjata mereka – zahir dan batin.
o
Joewings says:
Salam Tuan Admin,
Berselang seli bahasa Melayu dan basurahan banjar…bolehlah
belajar…hehehehhehe
§
admin says:
Joe,
Itulah tujuannya supaya orang Banjar yang sudah tak pandai
Bahasa Banjar dapat belajar sepatah dua bahasa yang semakin pupus.
Perkataan Banjar yang saya selitkan adalah dari artikel asal.
3.
wafieot says:
tak pernah baca pun dalam buku sejarah… patut ada ni
o
admin says:
Berapa kerat orang Melayu yang tau menghargai sejarah? Tambahan
pula cerita Perang Sungai Manik, Muar dan Batu Pahat adalah kisah kepahlawanan
kaum (Banjar) yang pada masa itu masih dianggap sebagai pendatang.
Kalau saudara baca tulisan seorang ahli sejarah (wanita Melayu),
beliau seolah tidak percaya keampuhan “air jampi penaik semangat” dan
“selendang merah” Tuan Guru Hj Bakri (Sungai Manik) dan Panglima Salih
(Muar/Batu Pahat). Menurut beliau, keberanian yang ditunjukkan oleh pemakai
“selendang merah” hanyalah kesan psikologi.
Habis tu macamana nak tulis sejarah dengan betul kalau orang
Melayu sendiri yang ada kelulusan PHD mempertikainya?
§
wafieot says:
Tuan Admin yang dihormati.
Saya ini anak Kelantan. Walaubagaimanapun saya amat menghormati
bangsa serumpun melayu yang sama-sama mengalirkan darah dan peluh untuk tanah
ini. Andaikata pahlawan Banjar tidak menjalankan peperangan jihad terhadap
komunis, bagaimana gamaknya akan keadaan kita pada hari ini.
Terima kasih sekalung budi dan Al-fatihah buat para pahlawan
yang bangun mempertahankan maruah, kehormatan dan tanahair. Dimana tanah di
pijak, di situ langit dijunjung.
Adapun arakian ahli sejarah (Wanita Melayu), boleh jadi beliau
Melayu Bukit Tun’ku.. Tadikanya di Montesori, Sekolah rendah dan menengah di
International School, belajar sejarah di UK nuuuunnn… Mana mungkin dia pernah
melihat rencah kehidupan sebenar rakyat terbanyak… Biarkanlah dia Tuan Admin….
Kalau lah saya mampu, akan saya bukukan sejarah ini, agar
anak-anak saya tahu betapa warga dahulu bersusah payah untuk membina negara
bangsa… Untuk kita semua..
Arwah datuk pernah bercerita kesah ini kerana arwah sendiri
telah terlibat dlm peperangan tersebut malah nama arwah juga tertulis dlm
cerita di atas…saya mmg berbangga jadi anak banjar…esp sebagai anak banjar sg
manik…juga sebagai cucu pejuang bangsa banjar…
o
admin says:
Salam Marshila,
Teringin saya nak tau siapalah nama arwah datuk…Emoh, Mawi,
Acil? Syabas kerana datuk sdr/sdri merupakan salah seorang pejuang tulen di
Sungai Manik.
Arbain…memang nama Banjar yang kalau tak silap dilahirkan pada
hari Rabu. Kalau orang perempuan Banjar yang dilahirkan pada hari Rabu diberi
nama Arbaiah. Bila jadi artis tukar nama kepada Abby Abadi.
5.
muhamad lutfi says:
boleh lg ka anak muda banjar mewarisi ilmu nenerk moyang kami,di
mnakah guru kmi perlu cariiii
6.
galoh says:
Tuan guru haji bakri rumahnya dekat parit 8A,8B atau di parit
8C?sebab surau di parit 8 sungai manik ada tiga..
7.
shahril says:
Al Fatihah kpd pejuang bangsa walaupun tidak ditulis di buku
teks Malaysia tercinta ini. Namun apalah yg ada pada anak Banjar wayahinik jika
kisah ini cuma utk kemegahan tanpa meneruskan keberanian legasi kita dlm
menempuh dunia moden ini.
btol aku sokong 100% …
melayu terus bangkit jangan biar kan dunia yang serba moden pudar kan semangat melayu kabur kan pandangan kita ,,, pertahankan bumi melayu ,,, ALLAHHuakbhar ,,,
melayu terus bangkit jangan biar kan dunia yang serba moden pudar kan semangat melayu kabur kan pandangan kita ,,, pertahankan bumi melayu ,,, ALLAHHuakbhar ,,,
No comments:
Post a Comment